Czeski RAJ

Czeski RAJ - kraina skalnych miast

Nie dalej niż 200 km na południowy zachód od Wrocławia leży piękna kraina. Kraina tajemnicza, pełna niespodzianek, zamków i wulkanów. Znajduje się w trójkącie, pomiędzy miastami Jicin, Turnov i Mnichovo Hradište. Odkryliśmy ją stosunkowo niedawno, przez przypadek, planując zupełnie inny wyjazd. Nazwę "Czeski Raj" nadała prawdopodobnie zachwycona tym regionem grupa czeskich pisarzy i patriotów raptem 150 lat temu. Czy warto tam pojechać? Pewnie, że tak, nawet pomimo tego, że jest to kolejne skalne miasto na naszej trasie. Piaskowcowe ostańce – niezmiennie piękne, a i atrakcji jest tu dużo więcej.

Wydaje się, że najbardziej optymalne będzie poświecenie przynajmniej pełnego weekendu na zwiedzanie Czeskiego Raju. Znajdziemy tutaj dobrze przygotowaną bazę turystyczną, liczne restauracje, campingi. Spaliśmy na dwóch i oba wypadły poprawnie, szczególnie, jeśli porównamy je z tymi w Czeskiej Szwajcarii. Jest tu ogrom rowerzystów. Warto o nich pamiętać, przemykając samochodem przez leśne, kręte odstępy. Nasze campingi: www.campsedmihorky.cz oraz www.duocamp.cz

Komunikacja, jak dojechać - Nie znalezliśmy bezpośrednich połączeń, jednakże warto pamiętać że aby dotrzeć do bram raju z Wrocławia, wystarczy raptem 3h podróży autem. I będzie to najlepsze rozwiązanie, szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę ilość atrakcji i ich rozproszenie. Co prawda zarówno Jicin jak i Turnov są połączone linią kolejową. Tak, pociągi jeżdżą w miarę często, jednakże niestety nie kursują nazbyt dynamicznie i spędzimy sporo cennego czasu w kolejowych przedziałach. Natomiast bezpośrednie połączenia autobusowe są dość sporadycznie. Jeśli będziecie opierać swoją podróż na komunikacji publicznej, wówczas warto skorzystać z wygodnej wyszukiwarki czeskich połączeń.

Hruba Skala - Czeski RAJ

Hruboskalskie Skalne Miasto

Parking kosztuje 25 CZK za godzinę i szczęśliwie jest to jedyna opłata jaką tu poniesiemy, ponieważ wstęp na teren Skalnego Miasta jest bezpłatny. Uwinęliśmy się w dwie godziny, choć nie wchodziliśmy na teren zamku. Przyjęło się, że Hrubą Skałą określa się zarówno zamek jak i właśnie skalne miasto, które rozpościera się u jego stóp. Twierdza została odbudowana w XIX wieku i obecnie mieści się w niej restauracja oraz hotel. Bonusowo możemy podejść kilkadziesiąt metrów dalej, szosą asfaltową, skręcić w lewo i po kilku minutach dotrzeć na punkt widokowy. Znajdowała się tutaj wcześniej składnica amunicji. Panorama specjalnie nie zachwyca, szczególnie, że przyjdzie nam w najbliższych godzinach odwiedzić dużo ładniejsze galeryjki.

Wejście do Skalnego Miasta/Skalnego Labiryntu znajduje się obok straganów po ich prawej stronie (spójrzcie na mapę). Już po kilku krokach przyjdzie nam przeciskać się wąskim, 65-metrowym chodnikiem zwanym Mysia Dziurka. Wydostając się z niego, wyjdziemy na rozdroże. To tutaj zaczynamy i kończymy pętlę po najważniejszych zakamarkach Skalnego Miasta. Najwygodniej będzie skręcić w prawo. W ten sposób będziemy najpierw przemykać lasami, pomiędzy blokami skalnymi, by w kulminacyjnym momencie wyjść na zachwycające punkty widokowe. Piaskowcowe wieże sięgają tutaj kilkudziesięciu metrów. Ścieżki są znakowane, spacerujemy pomiędzy ostańcami, na które możemy się wdrapywać. Brak jest tu barierek oraz terenów bezwzględnie chronionych. O dziwo, choćby na MAPS.ME były wyrysowane ścieżki, po których się nawigowaliśmy. Najpierw podążaliśmy zielonym szlakiem, a następnie przeskoczyliśmy sprawnie na żółty. I to właśnie żółty wyprowadza nas przez cmentarz ludzi gór na pierwsze galeryjki widokowe, w tym na najsłynniejszą - Marianską vyhlidką. Roztacza się z niej piękny widok na pobliski zamek, na ostańce, na pola rzepaku, a w tle dostrzegamy charakterystyczne dwie wieże zamku Trosky.

Ruiny Zamku Trosky

Myśli samoistnie uciekały nam do tomów Władcy Pierścieni. Dwie wieże, ulokowane na dwóch bazaltowych podwalinach, imponująco górują nad otoczeniem. Za dawnych lat, otaczały je dodatkowo trzy potężne pierścienie murów. Z parkingu, do zamku, podchodzi się w kilka minut, zaraz po uiszczeniu jednorazowej opłaty w wysokości 70 CZK za auto. Wejście na teren warowni jest płatne. Zamek został zbudowany w XIV wieku przez szlachcica Čeněka z Vartemberka. Niestety do dnia dzisiejszego ostały się jedynie dwie wieże, zwane z uwagi na swój wygląd - Baba i Panna. Czyli nieprzepadające za sobą teściowa i synowa. Szczuplejsza, wysoka na 57m, to Panna, a bardziej przysadzista i niższa to Baba - 47m. Charakterystyczna sylwetka twierdzy stała się symbolem Czeskiego Raju, która spogląda na nas na z pocztówek, okładek map i przewodników. Wejście do zamku kosztuje 80 CZK, a przed przybyciem, warto sprawdzić godziny otwarcia, choć w założeniu twierdza powinna być dostępna pomiędzy 10-17.

Czeski RAJ Trosky

Jicin - miasto Rumcajsa

Powszechnie uważa się, że jest to brama do Czeskiego Raju. Malutka, bardzo malownicza i klimatyczna mieścina. Włodarzem miasteczka oraz okolicznych ziem w XVI wieku był Hrabia Albrecht z Valdstejna. To za jego panowania Jicin zawdzięcza największy rozkwit. Jednak była to dość kontrowersyjna postać i przez Vaclava Ctvrtka została osadzona w bajce o dobrotliwym Rozbójniku Rumcajsie. Z początkiem września odbywa się tutaj tematyczny festyn dla dzieci. Kto dobrze pamięta bajkę, ten zapewne rozpozna miejską bramę (Valdická brána), na której szczyt można wspiąć się po 156 stopniach. Najwyższe piętro zostało dobudowane po pożarze w 1589 r. Przekraczając bramę, mijamy po lewej barokowo-klasycystyczny kościół św. Jakuba i wchodzimy na rynek otoczony kolorowymi (pastelowymi) kamienicami. Dalsza droga prowadzi do zamku. W 1813 r. Austria, Rosja i Prusy podpisały tu Święte Przymierze przeciwko Napoleonowi. W całym miasteczku odnajdujemy ślady rumcajsowej historii.

Prachowskie Skały

Zdecydowanie jest to jedno z najciekawszych, najładniejszych i najbardziej atrakcyjnych skalnych miast zlokalizowanych w Czeskim Raju. Znajduje się niespełna 10 km od Jicina. Oficjalnie pierwszym turystą przemierzającym tutejsze ścieżki był cesarz Franciszek I. Oczywiście przemierzał szlaki nie pieszo, a w wygodnej lektyce, w roku 1804. Mamy do wyboru dwie główne trasy, krótsza 1,8 km oraz druga, prawie dwukrotnie dłuższa, licząca 3,5 km. My jednak proponujemy misz-masz obu, dzięki czemu zobaczymy to, co najpiękniejsze.

Do Prachowskich Skał są dwa wejścia, ale najwygodniej będzie skorzystać tego bardziej oddalonego od Jicina. Samochodem jedziemy do końca szosy asfaltowej, parking kosztuje tutaj 80 CZK. Jest też zaplecze turystyczne. Bilet wstępu do skalnego miasta kosztuje 70 CZK. Warto mieć wygodne obuwie, gdyż czeka nas tu sporo schodków, przejść, podejść i galeryjek.

Prachovske Skaly - Czeski RAJ (1)

Z biletem nie dostajemy żadnej mapki, tylko zwykły paragon. Jednak możemy zrobić zdjęcie grafiki szlaków przed wejściem, lub nawigować się telefonem. Za kasami, tak jak jest to rekomendowane, skręcamy w lewo. Bardzo szybko pojawiają się pierwsze ostańce i dochodzimy do pierwszego rozwidlenia. Można przyjąć, że jest to punkt centralny Skalnego Miasta. Teoretycznie mamy do wyboru dwie ścieżki, jednakże po lewej stronie odbija niespecjalnie widoczny zielony szlak. I to za nim warto podążyć. Ścieżka bardzo szybko wyprowadzi nas po schodkach na pierwsze galeryjki usytuowane na ostańcach (łącznie jest ich podobno 13). Następnie spacerujemy, na przemian schodząc, podchodząc i przeciskając się wąskimi korytarzami. Po około 30 min. wyjdziemy na wypłaszczenie, gdzie skręcamy w prawo. To tutaj czeka na nas największa atrakcja tutejszych skał – Korytarz Cesarski. Nie rozczarowuje on nic a nic, a wręcz przeciwnie, robi ogromne wrażenie. Po przejściu w dół tej atrakcji trafiamy do naszego punktu centralnego. Tym razem wybieramy ostatnią możliwą, nieodwiedzoną jeszcze ścieżkę – w lewo! Znów czekają nas schodki i wąskie korytarze, które wyprowadzą nas na kolejną galeryjkę Czeski Raj. To już prawie koniec atrakcji, na drogę powrotną możemy zaproponować ścieżkę oznaczoną kolorem czerwonym, która o dziwo, nie została oznaczona na grafice przy wejściu. Całość spaceru zajęła nam 2h. Przyjechaliśmy tutaj późnym popołudniem i pomimo ładnej pogody, i niedzieli, większość szlaku pokonaliśmy w samotności.

Pałacyk Humprecht i Zamek Kost

Podążając do zamku Kost, będziemy zapewne przejeżdżali przez Sobotkę, nad która góruje pałacyk Humprecht. Budynek o dość charakterystycznym okrągłym kształcie, robi zdecydowanie lepsze wrażenie z daleka, czy też z lotu ptaka, aniżeli z bliska, gdzie czar odrobinę pryska. Wystarczy spojrzeć na ten 1,5-minutowy filmik. Auto zostawiliśmy przy cmentarzu i przespacerowaliśmy się wzdłuż cmentarnych murów. Obecnie w pałacyku znajduje się muzeum regionalne. Pewną ciekawostką może być sala balowa o wysokości 16 metrów, posiadająca zachwycającą akustykę. Echo potrafi tu odbijać się do 8 sekund.

Jednakże prawdziwą gratką, jest położony kilka km dalej gotycki Zamek Kost. Jeżeli będziecie podążać zaproponowanym przez nas schematem, najprawdopodobniej już tego dnia nie zdążycie zawitać na jego mury. W okolicach jest pole campingowe (pomiędzy pałacykiem a zamkiem, po lewej stronie). Zamek prawdopodobnie został założony jeszcze przed rokiem 1349 przez Beneša Vartenberka z Vamberku. Zamek został ulokowany w przyjemnej dolinie Plaskanek, której zbocza kryły go przed pożądliwym wzrokiem najeźdźców. Żartobliwie mawiano, że zamek został niezdobyty nie dlatego, że był twardy jak kość, ale dlatego, że wróg nie mógł go zlokalizować 🙂

Obecnie można zwiedzać zamek, podążając jedną z dwóch tematycznych tras (Rodzina Kinskich w Czechach oraz Sala Tortur - każda trasa zajmie nam mniej więcej 50 minut, odcinki można połączyć). Jeśli natomiast nie mamy na tyle czasu, możemy zrobić po waroni krótką, 30-minutową pętle. Bilety wstępu z trasę tematyczną kosztują 140 CZK (dorośli), w wersji łączonej 180 CZK a wersja po murach 60 CZK.

zamek Kosc czeski raj

Humprecht czeski raj

Mlada Boleslav - miasto Skody

Na południowo zachodnich krańcach Czeskiego Raju znajduje się niepozorne miasto Mlada Boleslav. To tutaj, w starych halach fabrycznych, jest zlokalizowane muzeum. Muzeum Skody i to tu, w roku 1895, zaczęła się historia czeskiej motoryzacji. Początkowo Václav Laurin i Václav Klement rozpoczęli produkcję rowerów, by po 10 latach, przechodząc w międzyczasie przez epizod z motocyklami, skupić się na produkcji aut. Bilet wstępu kosztuje 70 CZK. Muzeum podzielone jest na trzy części. Znajdziemy w nim kilkadziesiąt modeli aut produkowanych seryjnie, kilka koncepcyjnych oraz pięć rajdowych. Jest tez mała salka "kinowa". Zwiedzanie całości zajęło nam godzinę. Można również wykupić wejście na halę produkcyjną wraz z przewodnikiem. Do naszego biletu otrzymaliśmy kupon ze zniżką 20% na wstęp do pobliskiego muzeum lotnictwa. Muzeum znajduje się tuz przy autostradzie. Potrzebna winieta.

Czeski raj - muzem Skody

Nie zdarzyliśmy dotrzeć do kilku innych atrakcji Czeskiego Raju, zostawiliśmy je na "później", ale warto wspomnieć, że do zwiedzenia jest jeszcze Zamek Sychrov, Valdsztejn oraz w mieście Turnov Hrubý Rohozec. A jeśli będziecie czuć niedosyt, to jeszcze na północnych rubieżach Czeskiego Raju, znajduje się rezerwat Mała Skala zwana również jako Małoskalskie Skalne Miasto, Klokočské Skały, czy tez Příhrazské Skály.

A może rowerem po Czeskim Raju? Jeśli tak, to jest tu bardzo dużo zróżnicowanych tras rowerowych, a asfalt mają piękny i gładki.

Na koniec jeszcze kilka zdjęć, z naszym zdaniem, najładniejszego Skalnego Miasta - Prachowskich Skał 🙂

Mogłoby się wydawać, że do tej tajemniczej krainy możemy trafić zaraz po przekroczeniu progu szafy. Nic dziwnego, skoro to tu były kręcone Opowieści z Narnii.

Adrspah

Czyli prosto o tym jak powstało Skalne Miasto – skały, które składały się z fragmentów o różnej odporności na czynniki erozyjne, były przez wieki wystawione na działania wody, wiatru, mrozu.

Saksońska Szwajcaria

W roku 1800 zachwycony tutejszymi panoramami Adrian Zingg, szwajcarski malarz, używa określenia Saksońska Szwajcaria. Nazwa okazuje się być strzałem w dziesiątkę.

Podziel się

Leave Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *