Transsyberyjska Przygoda

Kolej Transsyberyjska była dla nas marzeniem od dawien dawna. Podróżując wagonami transsyberyjki można śmiało powiedzieć, że to nie cel jest najważniejszy, a droga. A ta, w tym przypadku, jest wyjątkowo długa, gdyż sięga od Moskwy do Władywostoku i przekracza 9259 kilometry. Nie ma dłuższej trasy kolejowej na świecie, a do tego biegnie ona przez 8 stref czasowych. Aby ułatwić nawigowanie, na każdej z 89 stacji zegary wskazują czas moskiewski. Kolej była budowana przez ćwierć wieku i została oddana jedenaście lat po pierwotnie planowanym terminie, w roku 1916. Co ciekawe, tylko siedem lat zajęło połączenie stolicy z Bajkałem. Duża w tym zasługa niewyobrażalnej ilości przymusowych pracowników. Carat sięgał po zesłańców, żołnierzy, robotników, czy nawet tanią siłę roboczą prosto z Chin.

Przy okazji odwiedzin Rosji polecamy nasze wpisy o Azji Centralnej i Syberii,

kolej transsyberyjska

Obecnie, dla wielu z nas kolej transsyberyjska jest synonimem marzeń i przygody. Przygody na wyciągnięcie ręki. Zapraszamy na krótki przewodnik, który pozwoli spokojnie zaplanować podróż i zakup biletów. Na początek warto upewnić się jakim pociągiem chcemy podróżować i w której części wagonu będzie nam najlepiej się ulokować. Zacznijmy od ogółu do szczegółu. Magistrala Transsyberyjska, to ogólna nazwa całej sieci linii kolejowych w Rosji prowadzących głównie w kierunku wschodnim.

kolej-transsyberyjska

Trasy, Które Wchodzą w Skład Magistrali

Trasa transsyberyjska – najdłuższa trasa o długości 9259 km, biegnący od Dworca Jarosławskiego w Moskwie do Władywostoku. Głównym połączeniem jest tutaj pociąg “Rossija”, jadący 6 dni o 6 godzin.
Trasa transmandżurska – jest to trasa łącząca Moskwę z Pekinem, z pominięciem Mongolii. Biegnie przez tereny historycznej Mandżurii. Jej długość to 8803 km. Do Pekinu pociąg dociera po 6 dniach i 1h. W stronę Chin odbija około 300 km za Bajkałem , w miejscowości Tatarskaja.
Trasa transmongolska – końcowym przystankiem również jest Pekin, ale tym razem odcinek przebiega przez Mongolię, przez Ułan Bator. Linia została wybudowana w latach 1949 – 1961. Przez znawców uznawana za najciekawszą trasę, a jej spora część prowadzi przez Pustynię Gobi. Całkowita długość 7624 km. Do Pekinu pociąg dociera po 5,5 dniach.
Magistrala Bajkalsko – Amurska (BAM) – Szlak widzie z Moskwy przez Tayshet, Severobaykalsk, Sovetskaya Gavan, łącznie 7828 km. Linia została ukończona w latach 1944-46. Biegnie ku północnym brzegom Bajkału i dalej do wybrzeża Oceanu Spokojnego. Podróż zajmuje 7 dni i 6h.
Kolej Krugobajkalska – mająca raptem 260 km, została oddana do użytkowania w roku 1904. Okrąża ona Bajkał od południowego – zachodu i biegnie przez Sludianke do Mysowaja (Babuszkin). Ciekawa trasa ze względu na liczne rozwiązania inżynierskie. Powstało tutaj 39 tuneli, z których najdłuższy ma 778 m oraz liczne mosty i wiadukty. Trasa biegnie licznymi skarpami, stromymi i skalistymi stokami. Szacuje się, że na każdy kilometr wybudowanej linii kolejowej zużywano aż wagon materiałów wybuchowych. Swoje znaczenie utraciła dopiero w chwili gdy ruch został przeniesiony na nowo otwartą trasę, biegnącą przez płaskowyż Olchinski. Obecnie, pełni ona dość ciekawą atrakcję turystyczną, a przy okazji alternatywnie do marszrutek, możemy ją również wykorzystać jako dojazd do Sludianki i uciec szybko w góry.

Jakimi Pociągami Podróżować

– Pasażerski (pasażerskij) – jest najtańszy, ale i też najwolniejszy, zatrzymuje się praktycznie na każdej stacji.
– Pośpieszny (skoryj) – zdecydowanie szybszy od poprzednika, a niewiele droższy. To taki nasz pośpieszny. Jest najczęściej wybierany przez podróżnych, zarówno Rosjan, jak i turystów. Tą opcję z całego serca rekomendujemy 🙂
– Firmowy (firmiennyj) – najszybszy, najbardziej luksusowy i najdroższy. Trafiają tutaj głownie biznesmeni i bogaci turyści. Chyba nawet nie chcemy wiedzieć, ile kosztuje bilet 🙂

Który Wagon Będzie Najlepszy?

Jeśli wybierzemy rodzaj pociągu, kolejnym krokiem będzie wybór klasy – do wyboru mamy 4 opcje. Warto pamiętać, że ta sama klasa w zależności od rodzaju pociągu może się od siebie różnić, choćby ilością oferowanych posiłków, czy też klimatyzacją na pokładzie. Jeśli wykluczymy pojawiające się na odcinkach krótkodystansowych wagony z miejscami siedzącymi, tak zwane obścij, wówczas pozostaną do wyboru trzy klasy wagonów sypialnych.

– Klasa pierwsza LUX – najdroższa i najbardziej luksusowa, znajdziemy tutaj dwumiejscowe kanapy, transformujące się w łóżka.
– Klasa druga Kupe – można przyjąć, że ta klasa jest kompromisem pomiędzy ceną, a komfortem. Cena bywa dwukrotnie wyższa niż za trzecią klasę, czyli za plackartę. Znajdziemy tutaj zamykane przedziały i dwie pary piętrowych łózek. Dodatkowo każde łózko posiada swoją lampkę.
– Klasa trzecia Plackarta – kolej Transsyberyjska w najtańszej odsłonie, jednak najbardziej ciekawa. Jest to wagon bez przedziałów, z 53 miejscami leżącymi, gdzie za dnia mamy sporą szansę na integrację z pozostałymi podróżnymi. Każdy „blok” jest zorganizowany w układzie sześcioosobowym. Odnajdziemy trzy pary piętrowych łóżek. Dwie pary usytuowane prostopadle do osi wagonu, a jedna wzdłuż.

Kolej Transsyberyjska Wybór Miejsca w Pociągu

W dwóch pierwszych klasach wybór miejsca nie wpłynie znacząco na naszą podróż. Natomiast kupując bilet na miejsce w wagonie klasy plackarta, warto zwrócić uwagę na jego ulokowanie i numerację. Miejsca nieparzyste w boksach, to te na dole, z kuframi na plecaki. Mieści się tam maksymalnie jeden duży plecak oraz kilka reklamówek rozsianych po kątach. Aby zajrzeć do środka, trzeba podnieść całą kanapę. Nie uczynimy tego, jeśli ktoś akurat siedzi lub śpi na niej. Takie rozwiązanie daje spore poczucie bezpieczeństwa ulokowanych tam rzeczy. Niestety osoby podróżujące u góry, nie posiadają komfortu schowka, jednak mogą wylegiwać się na swoim miejscu całą drogę. Dolne miejsce za dnia przeistacza się raczej w miejsce siedzące. Dlatego jeśli podróżujemy we dwoje, najwygodniej będzie wybrać pełny „boksowy” zestaw, czyli góra + dół.

Zdecydowanie unikajmy, miejsc wzdłuż korytarza. Nie zapewniają praktycznie żadnej prywatności, swobody oraz ani krzty komfortu. Co chwila ktoś przechodzi, trąca. Łóżka są krótkie, człowiek się nie wysypia. Za dnia dolne łóżko składa się, przeistaczając się w stolik i dwa miejsca siedzące. Podróżując na takich miejscach na Ukrainie, zawsze odczuwaliśmy dyskomfort, czuliśmy jakbyśmy przycupnęli tutaj tylko na chwilę. Kupując bilet, próbujcie wybrać miejsce bardziej na środku wagonu, z dala od toalet. Co prawda droga do samowaru będzie dłuższa, ale z drugiej strony „zapach” nie będzie nam przeszkadzał oraz gwarantujemy sobie mniejszy ruch na naszym odcinku korytarza, co przyjmiemy z ulgą w nocy.

Bezpieczeństwo na Pokładzie

W pociągu jest bezpiecznie, przyjemnie i czysto. O wszystko dbają Panie Prowadnice, które patrolują swoje królestwo, pilnując, aby nikt obcy tutaj się nie pojawił. Mają dobrą pamięć, jednak opuszczając pociąg, zawsze lepiej mieć ze sobą swój bilet. A opuszczać go można choćby w poszukiwaniu jedzenia. W okresie wakacyjnym na peronach można zakupić prosto od babuszek rosyjskie klasyki domowej roboty: bliny, pierożki, kotlety, czy suszone ryby oraz owoce. Oferta jak i ich obecność jest sezonowa. We wrześniu nie widzieliśmy już nikogo, kto by nas poratował blinami prosto z peronu. Pomocne okazywały się dłuższe postoje, które wykorzystywaliśmy na „miastowe” eskapady. W każdym wagonie powinna wisieć rozpiska z długością postojów.

Gdy głód nas dosięgnie podczas jazdy, warto przypomnieć sobie o istnieniu na pokładzie każdego wagonu samowaru. Szczególnie, jeśli przed podróżą wrzuciliśmy do plecaka kilka dań instant. Każdy podróżujący otrzymuje również zapakowany zestaw pościeli i ręcznik. To, plus ciepłe kołdry, sprawia, że śpiwory zostawiamy w plecaku. Toaleta – najlepszym rozwiązaniem będą chusteczki nawilżające. Szału nie ma. Czasami do umywalek podczepiany jest gumowy wąż i w ten sposób tworzy się prysznic. Jednak warto mieć kubek, tak, aby ewentualnie mieć możliwość spłukania piany, gdyby konstrukcja prysznica nie spełniła swojej roli. Toalety są zamykane, gdy pociąg dociera do sanitarnej zony, kilkadziesiąt kilometrów przed i po wjeździe do kolejnego miasta.

Kolej-Transyberyjska-13

Co Spakować do Podręcznego

– Jedzenie, głównie przekąski, dania instant. Pakiet startowy na dwa dni.
– Herbata! Leje się tutaj strumieniami 🙂
– Scyzoryk, kubek, łyżka
– Długopis, notatnik, karty do gry
– Muzyka, książka, powerbank
– Przybory do higieny.

Jak Kupić Samemu Bilety na Kolej Transsyberyjska

Bilety na podróż najlepiej jest kupić przez internet i można to zrobić najwcześniej 60 dni przed podróżą. W naszym przypadku, nie znając dokładnie naszego grafiku podróży, zdecydowaliśmy się zakupić bilety będąc już na miejscu, w Irkucku. W takim wypadku należy pamiętać, aby podczas kupowania mieć wszystkie paszporty osób podróżujących z nami. Są one niezbędne przy transakcji, chociażby dlatego, że bilety są imienne oraz znajdują się na nich numery paszportów. Drogą wprowadzenia, z uwagi na brak nadwyżki czasu, postanowiliśmy, że naszą podróż koleją transsyberyjską odbędziemy w jedną stronę, czyli wracając z syberyjskich „wczasów”. Do pociągu wskoczyliśmy w Irkucku, skąd mieliśmy do przejechania 5153 km i po 86 h zameldowaliśmy się na Dworcu Jarosławskim w Moskwie. Z uwagi na sporą ilość połączeń, dobrym pomysłem będzie wybranie takiego pociągu, który wtoczy się na moskiewski peron o poranku, tak, aby maksymalnie wykorzystać czas na zwiedzanie stolicy i zaoszczędzenie na noclegu.

Czasy odjazdów i zegary na dworcach wskazują czas moskiewski !!!

Pociąg, podczas podróży, zatrzymywał się na stacjach na krótsze i dłuższe postoje. Czasem jest to 10 minut, czasem kwadrans. Na całej naszej trasie były dwa wyjątkowo długie, prawie godzinne postoje. Pierwszy z nich był w Nowosybirsku, gdzie nieopodal dworca jest przedni Irish Pub. Drugi, w Jekaterynburgu, który zupełnie nas nie ujął. Wiedząc, ile mamy czasu, często korzystaliśmy z postoju i robiliśmy wycieczki do miasta, czy do pobliskich sklepów. Jednak za każdym razem, opuszczając pociąg i dworzec należy, mieć przy sobie bilet. Jest on później sprawdzany i bez niego nie zostaniemy wpuszczeni z powrotem na prowadzące na perony budynki dworca. Czasem opuszczaliśmy pociąg dla samych stacji, bywają monumentalne i okraszone nie najgorszymi malunkami na ścianach. Alkohol – nie leje się w pociągu strumieniami, jak to się wszystkim wydaje, ale abstynencji w nim nie ma. W pociągu funkcjonuje ogólny zakaz spożywania napojów procentowych, jednak Panie Prowadnice przymykały oko na pojawiające się na pokładzie piwo.

Kolej Transyberyjska

Reasumując. Podróż pociągiem jest ciekawym przeżyciem, pod warunkiem, że podróżujemy większą grupą. W mniejszym gronie, może odrobinę rozczarować. Pamiętajmy, że dla większości pozostałych pasażerów to nie jest podróż życia, a zwykła codzienność, droga do pracy, rodziny, w obowiązkach. Są często zmęczeni i myślą o tym, by czym prędzej podróż się zakończyła. Choć trzeba przyznać, że kilkukrotnie mieliśmy gości w naszym „przedziale”, pogaworzyli, pośpiewali i na chwile zostali. A widoki za oknem? Niesamowicie wyglądają mieniące się paletą barw brzozowe lasy jesienią. Jednak i one mogą się znudzić po kilkuset kilometrach. Czyli raptem po kilku godzinach podróży, szczególnie, że średnia prędkość pociągu to 60 km/h. Wiele osób, po podróży transsybirem, zastanawia się, czy nie można było czasu spędzonego na pokładzie pociągu inaczej spożytkować. Dla nas powrót pociągiem był żelaznym punktem wycieczki. I nie żałujemy, głosząc „Kto ma w głowie olej, ten idzie na kolej!” 🙂 Ale drugi raz nie dalibyśmy się namówić.

Kolej Transsyberyjska Jak Kupić Bilety on-line

Nie warto kupować biletów u pośredników, szczególnie, że możecie to nabyć bilety on-line, poprzez stronę rosyjskiego RZD. To takie ichniejsze PKP 🙂 Bilety można kupić 60 dni przed odjazdem pociągu, dlatego jeśli wiecie dokładnie, kiedy jedziecie, to nie zwlekajcie. Szkoda, aby ktoś inny podkupił Wasze miejsca, skazując Was na niewygodną podróż, pod progiem śmierdzącej toalety. Wtedy na pewno nie będzie dobrze wspominać takiej podróży.

Gdy już otworzycie stronę przewoźnika, kliknijcie w zakładkę „Passengers”. Otworzy się nowe okno, ukazując pola podróżne typu „skąd”, „dokąd”. Wpiszcie interesujące Was dane – uzupełnijcie miejsce odjazdu (Departure) miejsce docelowe (Arrival) oraz wskażcie datę. Jeśli planujecie wracać tą samą trasą, wybierzcie opcję „round trip” i co ważne, a co powinno być zaznaczone z automatu „only with tickets”. Opcję tą odklikajcie, jeśli chcecie sprawdzić tylko rozkład, ponad 60 dni do przodu. I po stokroć ważne – pamiętajcie, że podane godziny, są wyrażone w czasie moskiewskim, nie lokalnym!

kolej transsyberyjska bilety

Po wpisaniu danych podróży, na kolejnym ekranie zostanie wyświetlona lista dostępnych połączeń. Wyniki możecie sortować w zależności od potrzeby. Macie do wyboru min. czas podróży, odjazdu, przyjazdu czy cenę. Dla każdego pociągu, w wynikach, po prawej stronie, odnajdziecie jakie są dostępne wagony, oraz cenę minimalną. Gdy klikniecie na klasę wagonu, która Was interesuje, na kolejnym ekranie pojawi się lista dostępnych wagonów, a następnie, po wyborze konkretnego z nich, grafika wagonu wraz z informacjami, które miejsca są wolne.

kolej transsyberyjska bilety samemu

Które Wagony, Które Miejsca

Szukajcie białych prostokątów, szare są już zarezerwowane. Po najechaniu na białe pole, pojawi się cena przypisana do miejsca. W zależności od atrakcyjności miejsca, cena biletu będzie się różnić. Jednak, żeby wybrać miejsce, trzeba wpierw się zalogować/zarejestrować na stronie. Zatem kliknijcie w przycisk “Go to passenger data entry and seat selection”. System przekieruje Was na stronę logowania. Dopiero już na stworzonym profilu, będziecie mogli uzupełnić dane pasażerów (bez polskich liter). Możecie ewentualnie dokupić ubezpieczenie. Następnie, poniżej, do ewentualnego odhaczenia macie opcje z/bez pościeli. Tak naprawdę, koszt jest relatywnie niewielki, a dużo sympatyczniej śpi się na świeżym posłaniu, śpiwory mogą poczekać, później  się przydadzą. Polecamy 🙂

Teraz pozostał już tylko mały krok do finalizacji zakupu. Płatność. Musicie ją wykonać kartą płatniczą. Bilety w formie pdf będą dostępne na Waszym koncie, teraz zostało już tylko odliczać czas do wyjazdu! Życzymy udanej Podróży, szczególnie ze Kolej Transsyberyjska to dla wielu osób spełnienie marzeń !!!

kolej-transsyberyjska
kolej transsyberyjska bilety
Bilety transybir

Obserwuj nas i bądź z nami na bieżąco!

Drogi Czytelniku,

Mamy nadzieję, że udało Ci się odnaleźć na blogu wszystkie niezbędne informacje i zaplanować swój urlop. Będziemy wdzięczni za skromny napiwek wrzucony do blogowej skarbonki lub wsparcie naszych działań poprzez zakupy w naszym małym górskim sklepie. Dziękujemy serdecznie i do zobaczenia na szlaku 🙂