GÓRY CHAMAR DABAN

Góry Chamar Daban i Pik Czerskiego

Gdy z Sajanów przegnały nas burze, a z Olchonu pożary, wybraliśmy się na Pik Czerskiego w Górach Chamar Daban. Jest to krótki, ładny i zarazem prosty technicznie trekking, który powinien nam zająć dwa dni, wraz z dojazdem z Irkucka.

Szczyt, który poprzednio nazywał się Komar, a obecnie nosi imię polskiego geografa, powstańca i zesłańca, Jana Czerskiego, wznosi się na wysokość 2090 m n. p. m. O Panu Janie wspomnimy jeszcze kilka słów na końcu. Co niesamowite w tych rejonach – nie uświadczyliśmy wcale komarów! Na górę wiedzie dobrze poprowadzona ścieżka, na której nie powinniśmy się zgubić, a jej pokonanie, z centrum miasteczka, zajmie około 6/7 h (w jedna stronę).

Dojazd i trekking

Trekking zaczyna się w centrum miejscowości Sludianka. Możemy tutaj dotrzeć bez większego kłopotu marszrutkami, odjeżdżającymi sprzed dworca kolejowego w Irkucku (plac po lewej stronie od głównego wejścia dworca, proszę spojrzeć na mapę). Bus kosztuje 170 rubli i jedzie niespełna 2h. Kierowcy na tym odcinku raczej nie pobierają opłaty za plecaki, a busy kursują często. Na miejscu, tuż przy dworcu autobusowym, jest dobrze zaopatrzony sklep oraz apteka. W mieście warty odnotowania jest jedynie ładny, marmurowy (!) dworzec kolejowy, a sama miejscowość sprawia raczej przygnębiające wrażenie miasta bez przyszłości.

Rozpoczynając naszą wędrówkę na dworcu autobusowym, należy cofnąć się kilka metrów do najbliższego skrzyżowania i skręcić na światłach w lewo, w ulicę „Parizhskoy komuny”. Wspomnianą ulicą podążamy prosto, przez około 3 km, nim powoli zaczniemy opuszczać zabudowania Sludianki. Możemy skrócić ten odcinek o około 2 km, podjeżdżając lokalną marszrutką, za tradycyjne w tym regionie, 12 rubli. Jeżeli nie jesteśmy pewni, czy podążamy prawidłową drogą, możemy spytać się miejscowych o sam szczyt lub o Muzeum Mineralogiczne, które zlokalizowane jest na rogatkach miasta, po drodze na Pik Czerskiego.

Tutaj już wkraczamy w malowniczą dolinę rzeki Sludianka, gdzie po paru kilometrach, po prawej stronie, pojawią się sporej wielkości białe hałdy. Prawdopodobnie są to resztki białego prekambryjskiego marmuru, będące odpadami z tutejszego kamieniołomu. Niestety Pani Geolog już wtedy z nami nie było, więc nie jesteśmy pewni 😊

GÓRY CHAMAR DABAN

Chamar Daban

Trzeba przyznać, że szlak jest bardzo dobrze przygotowany, spotykamy liczne mostki, przejścia, a ścieżka jest przetarta. Mniej więcej w połowie drogi, dochodzimy do powstającego tutaj schroniska. Nawet podczas budowy istniała możliwość noclegu i ciepłego posiłku. Mając 6 km do celu, pośrodku lasu,  jest przygotowana mała leśna polana ze stolikami oraz sławojką. Bliskość rzeki sprawia, że jest to idealne miejsce na nocleg, który śmiało możemy polecić. Docierając tutaj, będziecie wiedzieć, że właśnie o to miejsce nam chodziło 😉 Do tej pory wędrowaliśmy głównie przez las. Jednak coraz śmielej zaczęły pojawiać się łąki. Po 20 km docieramy do stacji meteorologicznej Khamar-Daban, gdzie też możemy skorzystać z opcji noclegu. Ze stacji, co ciekawe, szlak podąża starą drogą z Irkucka do Mongolii! Ścieżka wije się serpentynami (które można skracać) i wyprowadza nas w bezdrzewną, bajeczną część gór. Widoki są niesamowite!!! Na 2,5 km przed szczytem schodzimy z drogi i podążamy już tylko ścieżką, prosto na szczyt.

Pik Czerskiego jest śliczny, panorama z jego szczytu urzekająca, zupełnie jak w naszych Tatrach Zachodnich. Różnica tylko jest taka, że z jednej strony mamy taflę Bajkału, a z drugiej góry po horyzont. Pod Pikiem odnajdziemy słynne jeziorko w kształcie serca, a na samym szczycie krzyż i tablicę upamiętniającą Czerskiego. Trafiliśmy tam na bardzo wietrzną pogodę. Będąc na szczycie, zdecydowaliśmy się, że wrócimy tutaj na wschód Słońca, a w kotle po północnej stronie wypatrzyliśmy maleńka chateńkę, prawdopodobnie zimowle (oznaczona na zdjęciu poniżej). Okazała się ona być naprawdę mała, miała jedną pryczę, o którą ciągnęliśmy losy, a miejsca na podłodze ledwo starczyło dla pozostałej dwójki. Szczęśliwie ,w środku ,odkryliśmy działająca kozę. Rewelacja.

Podążając za ścieżką, która doprowadziła nas do chatki, możemy wrócić do Sliudanki. Jest to dłuższa trasa aniżeli ta, którą podchodziliśmy. Jednak, jeśli dobrze orientujemy się w terenie i umiemy korzystać z mapy, to po około 40 minutach od chatki, w lewo odchodzi wartki potok, wzdłuż którego jest dobrze wydeptana ścieżka. Idąc nią dojdziemy do doliny i ścieżki, którą wcześniej wchodziliśmy na szczyt. Na naszej trasie w większości miejsc mieliśmy zasięg komórkowy. Dla zainteresowanych: Mapa okolic Piku Czerskeigo.

Jan Czerski – urodził się w roku 1845 w guberni witebskiej. Za uczestnictwo w powstaniu styczniowym został zesłany na Syberię i przymusowo wcielony do wojska. Jednak ze względu na zły stan zdrowia został zwolniony ze służby i mógł się oddać badaniom. Jako pierwszy opracował mapę geologiczną wybrzeża Bajkału. Badał Sajany i rejony wzdłuż rzeki Angary. Zaproponował również jako pierwszy paleotektoniczną mapę Syberii. Zmarł podczas wyprawy w dolny bieg Kołymy w roku 1892. Warto pamiętać, że oprócz Piku Czerskiego, na Syberii można odnaleźć również Górę Czerskiego - najwyższy szczyt w Górach Bajkalskich oraz Góry Czerskiego w Jakucji oraz Góry Czerskiego w obwodzie czytyjskim.

Trekking w SAJANACH

Szczegółowy opis trekkingu pomiędzy Arszan a Nilowką.

BAJKAŁ

Jak dojechać nad Bajkał oraz podstawowe informacje na temat Irkucka.

Kolej Transyberyjska

czyli o tym jak nie najszybciej wrócić z Syberii oraz jak kupić bilety na Kolej Transyberyjską