Wielki Chocz

Wielki CHOCZ - Góry Choczańskie

Jeśli szukacie szczytu z niebanalną panoramą, to trafiliście idealnie. Wielki Chocz króluje nad Górami Choczańskimi, pasmem cudnie położonym, jakby po środku innych słowackich gór. Taka kompilacja zapewnia takie widoki, że palce lizać. A tutejsze wschody i zachody Słońca na długo zapadną Wam w pamięć i sprawią, że będziecie chętnie wracać wspomnieniami do wycieczki.

Szczyt mający „raptem” 1611 m n.p.m., potrafi zaskoczyć. Co prawda wędrówka na górę nie nastręcza większych trudności, jednak trzeba pamiętać, że Chocz wznosi się nawet i ponad 1000 m nad okalające doliny. Całkiem sporo, jak na tak niepozorne góry. Jeżeli mieszkacie na południu Polski, całą wycieczkę można zamknąć w jednym dniu. Jednak my zachęcamy do noclegu na szczycie i delektowaniu się porannym wschodem Słońca 🙂

Wielki Chocz dojazd

Do niedawna komunikacyjnie nie była to najlepsza destynacja. Jednak z roku na rok sytuacja się poprawia. Obecnie z Krakowa możecie śmiało dotrzeć Flixbusem do Dolnego Kubina i tutaj przesiąść się na słowacki CSAD. Sprawa jest dużo prostsza, gdy podróżujecie własnym samochodem. Od polskiej granicy należy liczyć około godziny drogi (Chyżne, Korbielów) i w zależności od szlaku wybrać interesujący nas parking.  Na mapie zaznaczyliśmy dwa, z których korzystaliśmy.

Wielki Chocz szlaki

Mamy praktycznie 7 opcji dojścia na szczyt. Najkrótsza z nich, wiedzie z miejscowości Valaska Dubowa (2h 45 min). Natomiast prawie dwa razy dłuższa, ale za to oferująca całkiem przyzwoite ruiny pradawnego zamku, zaczyna się w mieścinie Likavka (5h).

Praktycznie wszystkie szlaki łącza się na Pośredniej Polanie (Stredna Polana), gdzie znajduje się słynny „Hotel Chocz”. Szałas o niewielu gwiazdkach, lecz oferujący schronienie w przypadku załamania pogody. Do polany wędrujemy praktycznie cały czas lasem, stromymi podejściami. Wybierając szlaki „zachodnie” raczej nie będziemy mieli okazji do uzupełniania wody po drodze. Można to uczynić dopiero w okolicach „Hotelu”, gdzie będziemy musieli odbić około kilometra, wyraźną ścieżką. Szczęśliwie jest ona dobrze oznaczona i nie sposób się pogubić. Z polany na szczyt już raptem godzina drogi, choć wiedzie ona już tylko do góry, to z każdym krokiem co raz bardziej widokowo! Sam szczyt, oprócz przepięknej panoramy, ma jeszcze jeden niebanalny atut. Pośród kosodrzewiny, odnajdziemy dwie polany, na których możemy rozstawić namiot (na lewo od wierzchołka). O tyle wygodnie, że leżąc w namiocie możemy podziwiać zarówno zachód Słońca jak i póżniejszy wschód! Dla nas bomba. Słońce wstaje nad Tatrami, a dodatkowo w zasięgu wzorku, przy dobrej pogodzie będziemy mieli również Niżne Tatry, Małą i Wielką Fatra oraz choćby Babią Górę. Góry po horyzont i to z każdej strony!

Gdy już nacieszyliśmy nasze oczy widokami, czeka nas nieuchronny powrót na dół. Jeśli się śpieszymy, wówczas najkrótszym zejściem zameldujemy się pod samochodem w dwie godziny. Wybierając na powrót czerwony szlak, w stronę Jasenovej, napotkamy kilka łańcuchów po drodze. Przydadzą się one dopiero jak zrobi się mokro i ślisko. Ciekawą opcją jest natomiast zejście czerwonym szlakiem do miejscowości Lucky, w której znajduje się ładny wodospad. Oraz (!) w nieodległych Kalemanach dzikie gorące źródła (szukajcie ich na końcu wioski). Co prawda woda jest raczej bardziej ciepła aniżeli gorąca, ale miejsce warte odnotowania i odwiedzenia. Jeżeli ktoś będzie szukał noclegu w miejscowości Lucky, to pytaliśmy w barze i bardzo szybko znalazła się tania, przyzwoita opcja. Po samochód wracaliśmy nazajutrz słowackim "pks’em".

Z naszej strony, możemy polecić krótszą opcję, czyli szlak wychodzący z Valaski. Najpierw kierujemy się kolorem niebieskim, a później już od polany kolorem zielonym. Powrót z Wielkiego Chocza, wybieraliśmy tak aby choć częściowo nie wracać się po swoich śladach, czyli czerwonym do Drapáč i póżniej zielonym na powrót na polanę i hop na dół. Lub, jeśli zeszliśmy do samej Jesenovej, to wracaliśmy autobusem po samochód za około 1 €.

Pozostale szlaki to:

• z Wyżniego Kubina 3 h 35 min / 1124 m podejścia;
  • z Jasenová 3 h 20 min, / 1066 m podejścia;
  • z Valaská Dubová 2 h 45 min / 952 m podejścia;
  • z Likavki przez przełęcz Spuštiak 4 h 45 min / 1230 m podejścia;
  • z Likavki koło ruin zamku Likava 5 h / 1346 m podejścia;
  • z Lisková 4 h 45 min / 1261 m podejścia;
  • z Lúčky 3 h 35 min / 1047 m podejścia.

Ubezpieczenie

Warto również pamiętać, aby jeszcze w Polsce wykupić ubezpieczenie, które będzie obejmowało ewentualną akcję poszukiwawczo-ratowniczą w górach z użyciem śmigłowca. Koszt takiego ubezpieczenia nie jest wysoki, bo kilka zł za dzień, a koszty akcji są ogromne. Szczególnie, że nie są pokrywane z ubezpieczenia zdrowotnego NFZ i sami będziemy musieli uregulować rachunek.

Wielki Chocz pogoda
Wielki Chocz mapa: http://mapy.hiking.sk/ oraz druga mapa
Wyszukiwarka CSAD

W Małej Fatrze byliśmy kilkukrotnie i za każdym razem daliśmy się porwać jej magii. Jest tu pięknie, zachwycająco, nietuzinkowo. A tutejsze szlaki oferują wszystko, co najlepsze.

Słowacki RAJ

Jest tu pięknie i relatywnie blisko, dlatego miejsce to jest wyśmienite na krótki, nawet weekendowy wyjazd. Park Narodowy Słowacki Raj oferuje wiele szybkich, niezbyt męczących tras.

Skalne Miasta

Kto z nas nie marzył w dzieciństwie, aby czmychnąć do zaczarowanej krainy? Zwyczajnie przekroczyć próg szafy i znaleźć się w tajemniczym labiryncie, gdzie wyobraźnia czyni...

Podziel się

8 Comments

1. Marek

Cześć super strona! Ciekawe opisy i piękne widoki. Czy opisany wyżej nocleg w namiocie, na szczycie jest legalny? Dopiero planujemy wraz z narzeczona kupno namiotu i rozpoczęcie naszej przygody z górami, a wasza strona to idealna inspiracją. Pozdrawiam

Dziękujemy Marku za miłe słowa 🙂 Co do legalności spania w namiocie na szczycie, to jednoznacznej odpowiedzi nie jestem w stanie udzielić. Parku narodowego tam nie ma. Na szczycie jest kilka miejscówek na namioty, ludzie tam nocują – głównie Słowacy, więc raczej nie jest zabronione. Planowane jest utworzenie PN w Górach Choczańskich. Pewnie wtedy te kwestie zostaną uregulowane. Powodzenia w górskiej przygodzie! 😉

• Marek

A czy moglibyście polecić nam jakieś forum turystyczne gdzie moglibyśmy znaleźć informację o sprzęcie turystycznym? Porady, porównania itd. W internecie jest tego sporo, ale nie wszystkie informacje są rzetelne. Pozdrawiam

Jeśli chodzi o sprzęt, to zbytnio nie korzystamy z porad internetowych. Bazujemy na własnym doświadczeniu oraz na dyskusjach ze znajomymi.

2. Stef

„Jednak my zachęcamy do noclegu na szczycie i delektowaniu się porannym wschodem Słońca 🙂” – czyli typowo Polska anarchija, co z tego że zabronione, wy Polacy zawsze wiecie lepiej.

Leave Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *