Irkuck Brama do Syberii

Na Syberii spędziliśmy prawie miesiąc, a Irkuck był naszą bazą wypadową do eksploracji szeroko pojmowanej okolicy. To tutaj wylądowaliśmy samolotem, to tutaj wracaliśmy umordowani z Sajanów, czy też znad Bajkału. To tutaj łapaliśmy oddech, uzupełnialiśmy zapasy, a końcu stąd wskoczyliśmy w pociąg do Moskwy. Zdarza się, że Irkuck jest określany mianem „najbrzydszego miasta”. Fakt, urokiem nie powala, ale też nie jest tak źle. Trafialiśmy gorzej. A skoro już przybyliśmy na daleką rosyjską prowincję, grzechem byłoby ograniczyć się jedynie do dworca kolejowego i lotniska.

Irkuck Mapa Atrakcji

Jeśli macie wystarczająco dużo czasu i siły, rozważcie wybranie się na nieco ponad 7 km spacer po Irkucku, zielonym szlakiem turystycznym. Na jego trasie znajdziecie 30 historycznych miejsc w mieście. Tutaj znajdziecie link do mapy.

Irkuck Atrakcje, co Warto Zobaczyć

Irkuck zamieszkuje ponad pół miliona ludzi. Jest ważnym węzłem kolejowym, jak również ośrodkiem gospodarczym, kulturalnym i naukowym regionu. Główna część miasta leży na prawym brzegu rzeki Angara. Do Angary wpada niewielka rzeka Irkut, od której miasto wzięło swoją nazwę. W roku 1661 nad rzeką Angarą założono port Irkuckie Zimowisko. Miasto było ośrodkiem administracyjnym dla wojsk kolonizujących Syberię. Później pełniło istotną rolę w handlu z Mongolią oraz Chinami, a od XVIII wieku było miejscem zsyłek. W roku 1866 w okolicy wybuchło powstanie zabajkalskie, zapoczątkowane przez polskich zesłańców. Miastem partnerskim Irkucka w Polsce jest Częstochowa.

Zapewne Irkuck jest tylko przystankiem w wędrówce po Syberii. Dlatego odsyłamy do naszych wpisów jak dotrzeć nad Bajkał, Pik Czerskiego czy też w Sajany – Klik

Irkcuk atrakcje

Cerkwie w Irkucku

Najbardziej przypadła nam do gustu prawosławna Cerkiew Kazańskiej Ikony Matki Bożej. Znajduje się poza obrębem starego miasta, na robotniczych przedmieściach Irkucka. Przy budowie zatrudniono wykwalifikowanych rzeźbiarzy, złotników i malarzy. Świątynia została konsekrowana w roku 1892. Kilkanaście lat po rewolucji październikowej cerkiew została zamknięta. Na jej nieszczęście częstokroć zmieniała właścicieli i niszczała. Dziś jest odrestaurowana i stanowi istotne miejsce na mapie religijnej Irkucka oraz turystów, którzy przybywają do miasta.

Wybierzcie się również do Soboru Objawienia Pańskiego w Irkucku. Świątynia leży na północ od placu Kirowa, w najstarszej, zabytkowej części miasta. Świątynię ukończono w roku 1746. Powstała w miejscu starszej drewnianej świątyni, która spłonęła. Pełniła ona rolę soboru katedralnego do chwili ukończenia budowy Cerkwi Kazańskiej.

cerkwia w irkucku
zabytkowa zabudowa w Irkucku
Cerkwia w Irkucku
Cerkwia w irkucku

Stare Miasto w Irkucku

Warto przespacerować się po „starym mieście”, na które składają się rozsiane zabytki XIX – wiecznej architektury drewnianej. Tworzą one dość specyficzną atmosferę. Niegdyś budynki należały do bogatych kupców. Obecnie większość z nich znajduje się w dość kiepskiej kondycji, a na domiar złego, powciskano pomiędzy nie betonowe bloki i inne mniej urodziwe konstrukcje. Jednak ozdobne i kolorowe okiennice oraz piękne fasady wciąż skradają spojrzenia przechodniów. Najwięcej zachowanych drewnianych domków w Irkucku znajdziecie przy ulicach: Marksa, Dzierżyńskiego, Timiraziewa oraz Dekabrskich Sobytij.

Stara zabudowa w Irkucku

Dla osób ceniących smak odległych krain, dobrym pomysłem będzie miejski targ. Co prawda, obecnie dominują tam głównie produkty pochodzenia chińskiego, ale można trafić na zioła z pobliskich gór. Najbardziej przypadła nam do gustu sahandala, której spore zapasy przywieźliśmy do domu. Warto również poszukać złotego korzenia, czy też kurylskiego czaju. Dokładne opisy syberyjskich ziół znajdziecie pod tym linkiem.

Irkuck atrakcje

Zbiornik Irkucki – Rzeka Angara

Jeśli mamy dodatkową chwilę, warto ją wykorzystać, aby spędzić miłe popołudnie nad rzeką Angarą. Rzeka dzieli Irkuck na pół, a jej wielkość rzeczywiście robi wrażenie! Jest to wyjątkowa rzeka, ponieważ jako jedyna wypływa z Bajkału, a następnie wpada do jednej z największych rzek Syberii i świata – rzeki Jenisej. Angara w Irkucku ma 579 m szerokości, czyli całkiem sporo. Dla porównania, Wisła w Krakowie, tuż przy zamku na Wawelu ma szerokość około 120 metrów. Dodatkowo, w latach 1956-62, powstał tutaj Zbiornik Irkucki, co spowodowało delikatne podniesienie się wód na Bajkale. Na zbiorniku, tuż przy zaporze, w północnej części miasta, został zacumowany lodołamacz „Angara”, który obecnie jest zabytkiem muzealnym.

Targ w Irkucku

Komunikacja i Nocleg

Irkuckie lotnisko znajduje się na obrzeżach miasta. Gdy tylko wyjdziecie z terminala, zostaniecie praktycznie natychmiast przechwyceni przez taksówkarzy. Jednak trzeba im przyznać, że nie są nazbyt nachalni. Dla osób, które nie chcą korzystać z usługi taksówki, przydatną informacją będzie fakt, że około 250 m od terminala, po skosie, w prawo, znajduje się przystanek autobusowy. Trzeba tylko przejść przez parking i będzie on dobrze widoczny.  Odjeżdżają stąd dwie najbardziej uniwersalne miejskie linie autobusowe: 80K i 90. Ich trasa wiedzie przez centrum miasta, w pobliżu targu, przejeżdżają też obok dworca autobusowego oraz dworca kolejowego. Pamiętajcie tylko, że te autobusy nie wracają dokładnie po tej samej trasie. Opłatę za przejazd w irkuckich autobusach uiszcza się przy wysiadaniu, a przejazd kosztuje kilkanaście rubli. Uwaga, uwaga – Irkuck lubi się mocno korkować w godzinach szczytu.

Dodatkowym plusem autobusu 80K był fakt, że kursował obok naszego hostelu. Zdecydowaliśmy się zatrzymać w Baikal Hostel. Jest on bardzo przyjemnym, małym i czystym hostelem, zlokalizowanym w trzypokojowym mieszkaniu w bloku. Do dyspozycji gości jest tutaj w pełni wyposażona kuchnia i komputer z internetem. Tak przy okazji, jest to jeden z tańszych hosteli w mieście. Autobus z lotniska jedzie tutaj około 40 minut.

Obserwuj nas i bądź z nami na bieżąco!

Drogi Czytelniku,

Mamy nadzieję, że udało Ci się odnaleźć na blogu wszystkie niezbędne informacje i zaplanować swój urlop. Będziemy wdzięczni za skromny napiwek wrzucony do blogowej skarbonki lub wsparcie naszych działań poprzez zakupy w naszym małym górskim sklepie. Dziękujemy serdecznie i do zobaczenia na szlaku 🙂