Górskie Wyzwanie
Pieluchowanie Wielorazowe

Pieluchowanie wielorazowe na szlaku to nieco inna para kaloszy niż to które znacie na co dzień. Zapewne pieluchując wielorazowo w domu, chcesz to robić także w trakcie dłuższego urlopu, jak i krótkich weekendowych wyjazdów. Da się to zrobić, potwierdzamy 😉 Pieluchy można uprać i wysuszyć dosłownie wszędzie, a wyjazd z domu nie musi sprawiać komplikacji i kłócić się z wewnętrznymi przekonaniami, gdyż wszystko to kwestia dobrej organizacji 🙂

Wielo podróżowały i chodziły po górach z nami od początku. Od razu przyznaję, że nie spaliśmy z „wielo” pod namiotem w górach na więcej niż jedną noc, ale wiemy, że to też się da! Poniższy wpis powstał w ramach z cyklu o dzieciach w górach (Kliknij Tutaj), które znajdziecie u nas na stronie. Zapraszamy!

Pieluchowanie wielorazowe

Zacznę może od słowa wstępu dla niewtajemniczonych – Jak sama nazwa wskazuje, pieluchy wielorazowe, to takie wielokrotnego użytku. Coś w stylu pieluch, jakich używali nasi rodzice, ale zdecydowanie bardziej proste i przyjemne. Ujmując to w skrócie. Dziecku zakłada się dwie rzeczy – warstwę chłonną oraz warstwę nieprzepuszczającą, ale nie niegdyś stosowaną ceratkę, tylko tkaninę PUL lub wełnę.

Nowoczesne pieluchy wielorazowe pozwalają delikatnej skórze dziecka oddychać, jednocześnie zatrzymując  to, co powinny Takie  pieluchy pierze się normalnie w pralce, raz na dwa-trzy dni. Naszym zdaniem są lepsze dla dziecka niż tradycyjne jednorazówki, choć nie będę ukrywać, że takie też były w naszym domu stosowane.

Jeśli pragniesz zgłębić temat pieluchowania wielorazowego, serdecznie zapraszam Cię do facebookowej grupy –> Pieluchy wielorazowe i NHN <–, dzięki której poznasz wszystkie jego tajniki

IMG 20200914 183836

Jak Przygotować się do Pieluchowania
Wielorazowego w Górach?

Na początku warto zrobić  przegląd swoich pieluch i zobaczyć jak dużo ich macie i na ile dni wystarczą zapasy. Wyjście w góry to w rzeczywistości nieco dłuższy spacer 😉 Dziecko potrzebuje tyle samo pieluch, co w domu. Jedyna różnica to to, że wszystko nosimy w plecaku. O ile z wyjazdem weekendowym nie ma najmniejszego problemu, bo brudne pieluchy przywieziemy z powrotem do domu, to przy wyjeździe na dłużej trzeba się już zastanowić, czy w miejscu noclegowym będzie dostęp do pralki, czy czeka nas pranie ręczne.

pieluchowanie wielorazowe

Co Przyda się na Szlaku

Jak pakowałam się na szlak? W tym akapicie może pojawić się trochę niezrozumiałych określeń dla osób, dlatego poniżej znajdziecie słownik. Dodam, że przez cały okres pieluchowania korzystałam z różnych systemów, często też zamiennie. Prym wiodły u nas kieszonki  PUL i otulacze wełniane oraz tetra i różne boostery. Przy każdej zmianie wchodziły też papierki Disana, które również były prane. Na każde 2 godziny planowanej trasy w górach pakowałam do plecaka 1 pieluchę, do tego 2 worki PUL. Sporo, ale wolałam mieć więcej, aniżeli mniej. Na krótkie weekendowe wypady pakowane były najczęściej kieszonki, które prałam po powrocie.

Na dłuższych wyjazdach, czyli takich, gdzie nie nocowaliśmy w naszym krakowskim mieszkaniu, braliśmy tetrę i wełniane otulacze oraz podwójne wełniane wkładki na każdą zmianę. W takiej konfiguracji nigdy nie zdarzył się nam przeciek na ubranko, czy nosidło. W szczytowej fazie pieluchowania mieliśmy 6 wełnianych otulaczy i 14 wkładek. Zużytą pieluchę wrzucałam do worka PUL i do plecaka, bądź wózka, a otulacze i wkładki wietrzyły się przytroczone do nosidła lub plecaka. Co drugi dzień robiłam ręczne pranie i tak w koło. Zastanawiałam się, czy niezmieniająca się pozycja dziecka podczas noszenia w górach nie będzie powodowała niekontrolowanych przecieków, ale nic takiego się na szczęście nie działo.

Pieluchy Wielorazowe

Co Zabrać Oprócz Pieluch
w Góry i na Szlak?

Wyjazd Jednodniowy lub Weekendowy

Worki PUL, odplamiacz z mydłokrzewu w małej buteleczce. Jeśli stosujecie wełnę i istnieje możliwość, że otulacz oberwie, zatem i mokre chusteczki. Tutaj polecamy Waterwipes, bo się nie kleją. I na koniec, matę do przewijania.

Wyjazd Dłuższy, Gdzie Będzie Czekało nas Pranie

Wszystko, co powyżej, do tego środek do prania, odkażacz (ręcznie może być ciężko prać w 60 stopniach). Jak również sznurek, miskę, spinacze do bielizny.

Nasze wrażenia: Pieluchowanie wielorazowe to super rozwiązanie, które sprawdza się w każdej sytuacji. Używanie ich podczas wyjazdów i wycieczek w góry nie sprawiało nam trudności. Wykonywaliśmy te same czynności, co zwykle w domu. W naszym odczuciu nie ma nic lepszego Dawały nam spokojną głowę podczas upalnych dni w górach. Mieliśmy pewność, że u Radka nie pojawią się żadne odparzenia.

IMG 20200816 185501 1

Pieluchowanie Wielorazowe Słownik

„Pielucha” – komplet do przebrania dziecka, czyli warstwa chłonna + nieprzepuszczalna.
Wkład chłonny – warstwa magazynująca wilgoć. Może być to złożona pielucha tetrowa zwana potocznie „tetrą” albo specjalny wielowarstwowy wkład.
Kieszonka Pul – pieluszka z nieprzemakalnego i oddychającego materiału o nazwie PUL, do której wkłada się wkład chłonny. Pieluszka tego typu po jednym użyciu wędruje do prania.
Otulacz – warstwa nieprzepuszczająca z wełny lub PULu. Również wkłada się do niej wkład chłonny. Można go użyć nawet kilka razy zanim trafi do prania.
Wkładki, boostery – elementy wzmacniające, mające na celu zwiększenie wchłaniania wilgoci lub izolowania jej.
Worek PUL – worek z zamkiem lub ściągaczem, w którym magazynuje się zabrudzone pieluchy.
Papierek Disana – specjalny papierek, wkładany do pieluszki mający na celu wyłapanie tzw. „dwójki”.

Obserwuj nas i bądź z nami na bieżąco!

Drogi Czytelniku,

Mamy nadzieję, że udało Ci się odnaleźć na blogu wszystkie niezbędne informacje i zaplanować swój urlop. Będziemy wdzięczni za skromny napiwek wrzucony do blogowej skarbonki lub wsparcie naszych działań poprzez zakupy w naszym małym górskim sklepie. Dziękujemy serdecznie i do zobaczenia na szlaku 🙂

baner ksiazka blog
kozica wilk baner1
Super 1

1 Comment

1. Wow! Podziwiam za wielopielo w górach! Ja również zabierałam je na wyjazdy, ale zawsze nocowaliśmy w mieszaniu z pralką, więc warunki praktycznie domowe.

Tutaj mieliście trochę trudniejszą sytuację.. Ale, tak jak napisałaś, przy dobrej organizacji wszystko jest możliwe 🙂