Trójgarb i Wieża Widokowa

– Trójgarb posiada trzy wierzchołki
– Najszybszy szlak na Trójgarb prowadzi z Lubomina
– Na wierzchołku znajduje się przepiękna Wieża Widokowa

Trójgarb nie jest ani najwyższym szczytem Gór Wałbrzyskich, ani specjalnie wybitnym wierzchołkiem. Ale to tutaj, dzięki oddanej niedawno wieży widokowej, turyści radośnie i tłumnie kierują swoje kroki. Oficjalne przecięcie wstęgi nastąpiło w sobotnie południe 29 grudnia w 2018 roku. Pomimo kiepskiej aury, szczyt przyciągnął wtenczas kilkaset osób. A szybciutko i nas. Wybraliśmy najkrótszą trasę. Z Lubomina. Dla nas, osób nieobytych z Górami Wałbrzyskimi, ważną informacją jest ich wyspowy charakter. Dzięki temu widoki z usytuowanej na szczycie wieży mogą imponować.

Trójgarb wieża

Warto wspomnieć, że to nie pierwsza instalacja na szczycie Trójgarbu. Ponieważ już w roku 1882, Martin Engler, będący włodarzem restauracji „Złota Ktowica” w Starych Bogaczowicach zbudował na szczycie drewnianą wieżę. Następnie pojawił się tutaj taras widokowy oraz mały bufet. Niestety obiekty nie dotrwały do naszych czasów. Zostały rozebrane po drugiej wojnie światowej. Tak samo jak wieża triangulacyjna, która pojawiała się potem na szczycie. Tuż po II wojnie światowej, szczyt Trójgarbu przez krótki okres czasu był nazywany Potrójną.

Trójgarb wieża szlak
Trójgarb

Wieża Widokowa na Trójgarbie

Obecna wieża jest wysoka na 27,5 metra, co sprawia, że jest najwyższym takim obiektem w tej części Sudetów. Dla porównania, wieża na Borowej jest prawie o połowę niższa i ma raptem tych metrów 15. Prawdą jest, że Trójgarb nie jest gigantem wśród gór. Ale plotki głoszą, że przy dobrej widoczności z jego wierzchołka można dojrzeć najwyższe budynki Wrocławia, karkonoską Królową, Rudawy Janowickie, czy też Ślężę. Niestety aura nam nie dopisała, ale i tak uważamy spacer za udaną wycieczkę. Jednak nim wkroczycie na najwyższy punkt widokowy, czeka Was wspinaczka przez cztery pośrednie tarasy widokowe, na których odnajdziecie ławeczki! To na wypadek, gdybyście poczuli zmęczenie lub chcieli po napawać się widokami jeszcze przed wejściem na samą górę.

Na realizację projektu zużyto aż 67 ton stali.  Wieża została wzniesiona na podstawie trójkąta, co ma symbolizować trzy gminy biorące udział w projekcie: Czarny Bór, Stare Bogaczowice oraz Szczawno-Zdrój. Inwestycja rozpoczęła się w połowie roku 2017. Trwała długie 1,5 roku. Jednak warto było czekać. Realizacja jest zdecydowanie ładniejsza, aniżeli wizualizacja projektu! I jeśli mamy być szczerzy, to nie widzieliśmy dotychczas podobnej konstrukcji. Przykuwa wzrok. I sprawiła, że chętnie wybraliśmy się na szczyt. Ale właśnie, który szlak wybrać? Bo opcji jest kilka.

trojgarb wieza

Trójgarb – Najbardziej Popularne Szlaki

Witków niebieski – 1h 55 min – Jest to lokalizacja, którą często wybierają osoby podróżujące komunikacją publiczną, z uwagi na dworzec kolejowy.
Gostkówzielony – 2h 04 min – prowadzący ze wsi szlak jest uznawany za najładniejszy szlak na szczyt Trójgarbu. Ścieżka długo wiedzie niezalesionym fragmentem, a do tego w samej miejscowości można odszukać ciekawy wiatrak z II połowy XVIII wieku. Tak zwany holender. Dziś pełniący rolę domku letniskowego. Dla urozmaicenia szlaku, powrócić ze szczytu można wykorzystując kombinacje szlaków: niebieski oraz czarny, które doprowadzą Was do zielonego, którym wychodziliście na górę.
Stare Bogaczowicezielony – 2h 18 min.
Lubominzielony/żółty – 1h 10 min – jest to najszybszy szlak na szczyt, który i tak można dodatkowo skrócić, o czym za chwilę.

trojgarb wieza

Szlak z Lubomina na Trójgarb

Czas: 2h, Dystans: 5,8 km, Przewyższenie: 323 m. Trasa: Lubomin – Ruiny bacówki pod Trójgarbem – Skrzyżowanie pod Trójgarbem – Droga „Tarcie Chrzanu” – Trójgarb

Przejeżdżając przez Lubomin od strony Wałbrzycha, po lewej stronie ujrzycie bezpłatny parking, widoczny na poniższym zdjęciu. Śmiało możecie tutaj zostawić samochód. Stąd po 200 metrach żółty szlak odbija w boczną uliczkę. Drugim miejscem, gdzie turyści zostawiają samochody jest punkt rozejścia się szlaków żółtego i zielonego. Prowadzi tutaj dość wąska droga, gdzie z mijanką może być problematycznie, ale taki zabieg pozwala skrócić trasę łącznie o 30 minut 🙂 W latach 1977-84 na rozdrożu znajdowało się schronisko „Bacówka pod Trójgarbem”. Smutne pozostałości to właśnie niegdysiejsze schronienie.

Trójgarb parking
trójgarb szlak
Trójgarb
Trójgarb szlak

Oba szlaki czasowo prezentują się tak samo. Jednak na podejście polecamy wybrać szlak żółty, a wracać sugerowalibyśmy zielonym. Szczególnie zimą, gdy zielony poprowadzony zboczem, prędzej narażony będzie na oblodzenie, a poza tym, zwyczajnie żółty został poprowadzony bardziej przyjaźnie, przynajmniej w naszej opinii. Gdy szlaki znów się spotkają na trasie, oznaczać to będzie, że do wieży pozostał kilometr, co przełoży się na około 20 minut spokojnego marszu. Cieszy widok samej wieży, która niespodziewanie zaczyna się wyłaniać pośród drzew na końcu ścieżki. Gdy usłyszycie dziwne dźwięki lasu, rozglądajcie się uważnie. W kniejach pojawiają się tutaj czasem sarny i muflony! Sama wieża jest częścią projektu „Ekomuzeum wokół Trójgarbu”. To w ramach tego projektu powstało sporo wiat turystycznych, tablic informacyjnych, ławek, czy stojaków rowerowych.

Trójgarb zielony szlak
trójgarb zielony szlak

Obserwuj nas i bądź z nami na bieżąco!

Drogi Czytelniku,

Mamy nadzieję, że udało Ci się odnaleźć na blogu wszystkie niezbędne informacje i zaplanować swój urlop. Będziemy wdzięczni za skromny napiwek wrzucony do blogowej skarbonki lub wsparcie naszych działań poprzez zakupy w naszym małym górskim sklepie. Dziękujemy serdecznie i do zobaczenia na szlaku 🙂

baner ksiazka blog
kozica wilk baner1
Super 1

26 komentarzy

1. W Sudetach coraz więcej wież widokowych! Ta na Trójgrabie ciekawa patrząc na zdjęciach. Czy ja dobrze widzę, że nie ma metalowych schodów, których tak bardzo nie lubię na tego typu wieżach? 😛 Trzeba będzie koniecznie się ram wybrać! 🙂

• Dobre pytanie na spostrzegawczość 😀 ale wydaje mi się, że faktycznie od pierwszego stopnia są drewniane. Takie rozwiązanie dużo lepiej prezentuje się wizualnie, ale z drugiej strony podobno sporo osób w rakach i raczkach dokonuje inwazji na górną platformę. Pytanie jak to się będzie miało do trwałości. Ale masz rację, dobrze że powstają takie wieże 🙂

2. Wieża rzeczywiście wygląda dużo lepiej na zdjęciach niż na wizualizacji. Bo powiem szczerze, gdy widziałem plany, to mocno sceptycznie do niej podchodziłem. Jednak na zdjęciach wygląda całkiem ok. Będę musiał się tam wybrać na jakiś wschód.

• był strach w oczach 🙂 ale efekt jest mega dobry. Zresztą, druga wieża w Wałbrzyskich, na Borowej też niczego sobie 🙂

• Na Borowej też fajna. ale wg mnie trochę niska. Mogła być trochę wyższa, bo obawiam się, że jak okoliczne drzewa podrosną, to utrudnią widoki.

• Niestety wiemy o czym piszesz. Podobny problem dotyczy wieży na Eliaszówce, ulokowanej w B.Sądeckim. Jest zdecydowanie za niska. Na trzy strony widok jest niezagrożony i wzrok sięga hen daleko. Ale patrząc na zachód zamiast Tatr dostrzeżesz praktycznie tylko czubki drzew.

3. Czy żółty szlak też wiedzie wiedzie na wielu odcinkach zboczem? Przeszłam kawałek zielonym i jednak mój lek wysokości mnie pokonał na tych wąskich drozkach…

• Żółty szlak z Lubomina prowadzi cały czas drogą gruntową, po której mogą przejechać samochody terenowe. Jest mniej efektowny niż zielony ale rzeczywiście, jak ktoś ma lęk wysokości, to może mu być łatwiej.

• Hej Mariusz! dzięki za info, dodamy Twoj komentarz do wpisu 😉 spacerowaliśmy zimą i wszystko było przyprószone, dlatego nie widzieliśmy śladów 4×4

• A czy żółtym szlakiem można przejechać z dzieckiem w wózku czy lepiej wybrac nosidło?

4. Turystaamator Reply

Byliśmy dzisiaj,szliśmy zielonym szlakiem,no jest pod co podchodzić-stromo i kamieniście ale za to ładne widoki są.Wieża ładna,fajna,wysoka,jest na co popatrzeć z niej.Polecam wszyskim.

5. Na pewno widoki ładne ,ale sama konstrukcja tragedia.Nastąpił wysyp tego typu atrakcji w górach ,jak po polskiej stronie, tak i po czeskiej i słowackiej.Ale Dolna Morawa bieje je wszystkie na łeb .

6. karla_vourla Reply

Trójgarb – zaliczony:) jechaliśmy z Wrocławia w strugach deszczu. Ale już od Parkingu przy Bacówce sie wypogodziło. Taki był plan:)
    Dzieciaki 10 i 12. Wszyscy umorusaliśmy się błotem po kolana. Miejscami było ślisko, ale szukaliśmy gdzie bezpiecznie nogę postawić.
    Podążaliśmy Waszymi śladami w górę żółty – po drodze mijając wiatrołomy. Widoki piękne. Po lewo Chełmiec w zasięgu oka. (Zdobyty „z Wami” miesiąc wcześniej).
    Na wieży super widoczność, ale wiatr mało głów nie pourywał.
    Wracaliśmy zielonym w takt dzięciołowych stukotów. Niezłe urwisko.
    Wspaniale! Dziękujemy za wskazówki!

• Ale to musiała być szalenie pozytywna wycieczka! deszcze, błoto i cudne widoki 🙂 Idealnie! Zawsze jest nam miło gdy czytamy takie komentarze. Dziękujemy i pozdrawiamy wiosennie 😉

7. Najszybsza trasa na trojgarb to czarny szlak od strony Jabłowa , 35 minut bardzo spokojnym tempem , moim zdaniem jest najładniejszy bo.idac drogą gruntową mamy przepiekny widok na Chelmiec , Mniszek i Dzikowiec

• niestety w Sudety mamy spory kawałek drogi, ale chętnie skorzystamy z podpowiedzi i następnym razem jak będziemy w okolicy wybierzemy się czarnym szlakiem. Dzięki za komentarz!

• Dzięki za opis wycieczki na Trójgarb. To już kolejny raz, kiedy skorzystałam z Waszych podpowiedzi odnośnie szlaków na Dolnym Śląsku?

8. Chornobylskaya Reply

A i ja pędzę podziękować autorom. Wskazówki bardzo cenne ! Zaliczyłem zielony szlak, lekko błądząc, bo w pewnym momencie szlak skręca w lewo. Przegapiłem ten skręt, co w efekcie doprowadziło do wspinania się pod ostre wzniesienie 🙂 Pod Bacówką byliśmy ok 9tej rano. Jak w opisie droga zielonym szlakiem zajmuje ok 70 min . Czyli pod wieżą byliśmy jakiś kwadrans po 10tej. A to skutkowało tym, że przez jakieś półgodziny wieżę mieliśmy na wyłączność. Póżniej zaczęli się pojawiać inni turyści. Pogoda była doskonała, widoczność 100/100. Bardzo dobrze widoczny Sky Tower we Wrocławiu. To był pierwszy obiekt, wymyśliłem trasę: Trójgarb, Kolorowe Jeziorka kończąc na Zaporze w Pilchowicach. Ramy czasowe szerokie. Bez zbędnego pośpiechu, sycąc się widokami, ok 17:30 zameldowaliśmy się pod zaporą. Pozdrawiam !

• szalenie zacna trasa! i zazdrościmy tak dalekich widoków z wieży na Trójgarbie, ponieważ u nas pogoda nie była aż tak łaskawa 🙂 Wszystkiego dobrego!

9. Dzięki za świetny wpis. Poprowadziliscie nas na górę jak po sznureczku! Byliśmy 12.02.2022 – na samym dole przez jakieś 100 metrów koszmarne błoto ale potem już cudna trasa. Dzięki za fajny pomysł na wycieczkę 🙂

10. Dzięki za świetny wpis. Poprowadziliscie nas na górę jak po sznureczku! Byliśmy 12.02.2022 – na samym dole przez jakieś 100 metrów koszmarne błoto ale potem już cudna trasa. Dzięki za fajny pomysł na wycieczkę 🙂

• błoto na szlaku to niechybna pralnia w domu 🙂 bardzo fajnie, ze wybraliście się na Trójgarb, jest tam super wieża widokowa 😉