Causeway Coastal Route

Czterodniowy wypad pod koniec maja. Pogoda w sam raz pod namiot. Ciepło, ale wietrznie. Na miejscu wypożyczamy samochód. W zasadzie to powinniśmy napisać poradnik „jak nie wypożyczać samochodu”, ale to innym razem;)

Jak tanio dolecieć do Irlandii Północnej i ile to kosztuje?

Mimo, że mieszkamy w Krakowie, to często sięgamy po promocje Wizza i jeździmy na katowickie lotnisko w Pyrzowicach. Loty kosztowały nas ok. 110 zł plus bagaż rejestrowany.  Jeśli chodzi o loty, to jest jeszcze co prawda EasyJet z Krakowa, ale ceny nie prezentują się już tak rewelacyjne.

Nasze noclegi w Irlandii Północnej

Tradycyjnie pod namiotem. Jako, że dość późno wylądowaliśmy w Belfaście, mieliśmy drobny problem ze znalezieniem noclegu. Wszystkie kempingi w okolicy były pozamykane i ciężko było wypatrzyć coś do spania na dziko. W środku nocy, po długim szukaniu dotarliśmy w okolice plaży przy Islandmagee, gdzie był całkiem przyzwoity parking z dużym obszarem zieleni. Kolejną noc spędziliśmy na kempingu pomiędzy Carrick’a’Rede a Groblą Olbrzyma (5 GBP, mały kemping przy drodze, 190 Whitepark Road), ostatnią zaś na kempingu przy łowisku pstrągów nieopodal Mussenden Temple (Moorbrook Lodge Fishing Tackle, 5 GBP; kierunkowskaz na kemping jest przy głównej drodze).

Atrakcje Irlandii Półnconej – Causeway Coastal Route

Podczas przedłużonego weekendu zrobiliśmy trasę Causeway Coastal Route, oglądając co ciekawsze miejsca. Nie uwzględniając błądzenia, nasza trasa liczyła około 320 km. Oddaliśmy również głos w wyborach prezydenckich 2015, w komisji w Belfaście. Trasa Causeway Coastal Route rozpoczyna się w Belfaście i wiedzie wzdłuż wybrzeża, aż do Derry/Londonderry. Jest doskonale oznakowana (brązowe tabliczki). Nawigowaliśmy się także mapą, która jest dostępna na oficjalnej stronie trasy. Jeśli ktoś lubi prowadzić, będzie po stokroć zachwycony. Irlandia Północna oferuje piękne drogi w cudownych okolicznościach przyrody –  istna rozkosz nie tylko dla kierowców 😉

The Dark Hedges  – warto odbić kilkanaście km od wybrzeża, aby zobaczyć bukową aleję niedaleko miasteczka Armoy, zwaną jako mroczny szpaler. Ma ona ok. 500 metrów długości. Miejsce jest dość popularne wśród turystów, jak i miejscowych. Bardzo ciężko znaleźć moment, kiedy nie ma nikogo w kadrze. Aleja robi niesamowite wrażenie! Jest to chyba najpiękniejsza droga w Irlandii. Musi niewiarygodnie wyglądać jesienią, lub gdy drzewa delikatnie rozpraszają promienie słoneczne. Mieliśmy małe problemy, żeby trafić, dlatego profilaktycznie podajemy koordynaty GPS: 55° 7’58.47″N    6°22’41.74″W

Kinbane Castle – ruiny zamku znajdują się na małym cypelku, około 16 km od The Dark Hedges. Wejście jest bezpłatne. Gdybyśmy przyjechali tutaj późnym popołudniem, definitywnie zdecydowalibyśmy się na nocleg w tym miejscu. Zaskakujący był fakt, że nie spotkaliśmy tu praktycznie żadnych ludzi, prawie tak jakby wieść o tym miejscu była dostępna tylko nielicznym. Samochód zostawiamy na szutrowym parkingu i podążając za ścieżką po kilkudziesięciu metrach docieramy do ruin. Trzeba jeszcze tylko zejść stromymi schodami w dół. Minąwszy ruiny, wąska ścieżka wyprowadza nas na koniec cypla.

Carrick’a’Rede wstęp płatny 7 GBP, czynne do godziny 18. Nie, nie da się wejść za darmo poza godzinami otwarcia. Mostu strzeże gruba krata, ale spacer bez tłumów jest bardzo przyjemny. Z parkingu mamy do pokonania trochę więcej niż kilometr. Ścieżka, która idzie z parkingu w przeciwną stronę niż most, doprowadzi nas nad wodę. Mostek jest krótki, niespełna 20-metrowy, ale prawdziwe wrażenie robi, gdy patrzymy w dół, gdzie do fal mamy 30 m. Pierwszy most w tym miejscu zbudowali ok. 350 lat temu… uwaga, uwaga – poławiacze łososi. Łososie nie pojawiają się w tych rejonach podobno od ok. 100 lat, a mostek jest czynny przez cały rok. Jeśli interesują Was jakieś dodatkowe informacje zapraszamy na stronę.

Grobla Olbrzyma wchodząc przez Visitor Centre pobierana jest opłata 9 GBP za wizytę w budynku! Najlepiej jest zatrzymać się 500 m przed oficjalnym wejściem i przejść ścieżką pomiędzy pastwiskami. Sposób ten polecił nam właściciel kempingu. Unikniemy wtedy głupiego tłumaczenia się, że nie chcemy oglądać Visitor Centre, tylko bazalty ,  które są darmowe! Będąc już na samej grobli, możemy podejść jeszcze kawałek na wschód. Ścieżka nieznacznie się wspina i za rogiem pojawia się nam piękna panorama na wybrzeże. Warto poświęcić kwadrans. Dalej ścieżka jest zamknięta ze względu na obrywy skalne.

Mussenden Temple – cudownie położona, tuż przy klifie. Świątynia została zbudowana na wzór włoskiej świątyni Westy w roku 1785. Aby do niej dotrzeć, możemy wybrać drogę przez spory park, do którego wchodzi się przez ładną bramę. Nieopodal, to znaczy około 50 m od świątyni, znajdują się dobrze zachowane ruiny rezydencji. Parking jest bezpłatny, tak samo jak wejście na teren świątyni. Murale w Derry/Londonderry znajdują się w okolicy Bonds Street. Ten najsłynniejszy – Trooper, jest przy Bonds Place.

Podziel się

Leave Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Cześć! Widzimy, że przebywasz na naszej stronie już od jakiegoś czasu.
Mamy nadzieję, że zawarte na niej treści przypadły Ci do gustu. Polub nasz profil na fb,
aby być na bieżąco z górami i podróżami ;) Zapraszamy!