Malta – Krótki Przewodnik

Malta to niewielka śródziemnomorska wysepka, która przeżywa spore zainteresowanie wśród polskich turystów. Tak naprawdę myśląc o Malcie myślimy oczywiście o 2 wspaniałych wyspach: Malcie oraz Gozo. Parę lat temu aby dostać się na wyspy trzeba było kombinować z przesiadkami w Bolonii lub w Bergamo. Dziś możemy dolecieć na Maltę bezpośrednio z Polski. Na Malcie przez cały rok panują przyjemne temperatury, dlatego jest to dobry kierunek ucieczki przed szarugą i zimową depresją.

Nasza wizyta na Malcie miała miejsce w pierwszych dniach wiosny. Było w miarę ciepło, ale woda w morzu była zimna. Jak sugerują przewodniki – jeśli planujecie kąpiele w morzu, to warto wybrać się na Maltę w okresie od kwietnia do października. W październiku temperatura powietrza wciąż utrzymuje się na poziomie 25 – 30 st. C. Jeśli lubicie wyspiarskie i południowe klimaty odsyłamy również na Sycylię i trekking na Etnę.

Komunikacja na Malcie

Działa bardzo sprawnie, chyba że dopadną nas korki. W innym wypadku podróż autobusem trwa na prawdę krótko, gdyż odległości są faktycznie małe. Najwygodniej podróż będzie rozpoczynać w stolicach – odpowiednio w Valettcie, czy Rabacie. Bilet jednorazowy w zależności od pory roku kosztuje: zimowy 1,5 Euro lub letni 2 Euro i jest ważny przez dwie godziny. Przez ten czas możemy przesiadać się dowolną ilość razy. Przy każdym wejściu do autobusu bilet należy „odbić”. Jeżeli chcemy dużo podróżować, możemy zakupić bilet 7-dniowy za 21 Euro. Kara za podróż bez biletu wynosi 50 Euro. Więcej informacji możemy znaleźć na stronie przewoźnika.

Prom na Gozo – Prom odpływa z maltańskiej miejscowości Cirkewwa i płynie prosto do Mggar. Można z przymrużeniem oka powiedzieć, że na Gozo płyniemy za darmo, ponieważ płacimy dopiero na promie powrotnym. Bilet kosztuje  4.65 Euro. Promy kursują bardzo często, do późnych godzin nocnych. W ciągu dnia w zasadzie co 45 minut, a sam rejs trwa 25 minut. Tutaj możemy sprawdzić pozostałe obowiązujące stawki, a tutaj godziny kursów.

Wypożyczenie samochodu – Wypożyczenie samochodu na Malcie nie jest kosztowne. Płaciliśmy około 50 zł dziennie za wynajęcie samochodu w klasie ekonomicznej. Obecnie benzyna kosztuje 1,32 Euro/l, a diesel 1,22 Euro/l. Niektóre wypożyczalnie automatycznie dodają dodatkowe ubezpieczenie, jeśli w ankiecie zaznaczy się, że w planach jest nurkowanie. Prawo jazdy międzynarodowe nie jest wymagane. Drogi – Ruch oczywiście jest lewostronny, trzeba więc się przyzwyczaić, zważywszy że w miasteczkach uliczki bywają naprawdę wąskie. Nie liczmy na autostrady, czy drogi szybkiego ruchu 🙂 Ograniczenia są zaś do 50 km/h w terenie zabudowanym oraz 80 km/h poza nim. W godzinach szczytowych miasteczka się korkują.

Co Warto Zobaczyć na Malcie

Najprzyjemniejsze dla nas było jeżdżenie bez celu, krążenie po wysepkach i radowanie się, gdy znaleźliśmy coś ciekawego. Oczywiście mieliśmy w naszych planach żelazne punkty programu.

Marsaxlokk – to taka pocztówkowa Malta, to z niej pochodzi chyba najsłynniejszy maltański kadr. Kolorowe łódeczki zwane luzzu kołyszą się w porcie, a oczy – prawdopodobnie Ozyrysa – spoglądają na nas. I gdyby nie one miasteczka pewnie byśmy nie zapamiętali.
Blue Grotto – po wielu negatywnych opiniach postanowiliśmy ominąć tę atrakcję. Z relacji znajomych wiemy, że odbywa się tutaj istna masówka, tłoczno, szybko, ciasno… Żeby zobaczyć jaskinię trzeba skorzystać z krótkiego rejsu.
Klify Dingli – tak! Klify sięgające 250m na południowo–wschodnim wybrzeżu Malty. Żałujemy, że nie widzieliśmy ich z morza.
Mdina – dawna stolica Malty, zwana obecnie również jako Silent City. Miasto leży na wzgórzu, na najwyższym punkcie wyspy. Na terenie starego miasta nie ma ruchu samochodowego, a grube mury i wąskie uliczki skutecznie chronią przed upałem. Romantycznie. Bardzo nam się tutaj podobało.
Wioska Popey’a – nie byliśmy, ale chcieliśmy zaznaczyć, że coś takiego istnieje. Jest to pozostałość po filmowej scenografii. Na wyspie kręcony był film o przygodach marynarza, w którego rolę wcielił się Robin Williams. Wioska znajduje się w zachodniej części Malty, w rejonach Mielliechy.
Valletta – stolica i największe miasto wyspy. Bardzo ładna, z ogromem pięknych kamienic. Prawie każda ulica kryje coś ciekawego.

Atrakcje na Wyspie Gozo

To właśnie tutaj, na Gozo, Odyseusz został uwięziony przez nimfę Kalipso. Gozo jest mniejszą, tańszą i spokojniejszą wysepką niż Malta. Większość osób, które znamy i które odwiedziły obie wyspy, zdecydowanie polecały Gozo. My również! Jest tu niezliczona ilość przytulnych kawiarenek, zabytkowych kościołów i kilometry pięknego wybrzeża. Co jest warte uwagi?

Victoria – zwana również przez miejscowych Rabatem, jest uznawana za stolicę wyspy, znajduje się w jej centralnym punkcie. Warto odwiedzić Cytadelę.  Przyjemna dla oka jest także Bazylika św. Jerzego, zachwyca rzeźbami oraz obrazami.
Azzure Window – znajduje się na zachodnim krańcu wyspy, w zasadzie od promu trzeba przejechać wyspę na przestrzał, całe 12 km. Okno oczywiście jest obowiązkowym punktem każdej wycieczki. (EDIT 2017: Niestety Azzure Window już nie istnieje 🙁  Zawaliło się.)
Solanki na Gozo – możemy ich szukać na północnej stronie wyspy, w pasie od Xwenji Bay aż do Wied L-Ghasri. Trzeba się pytać o Salt Pans. Mieszkańcy wykorzystują płytkie baseny do pozyskania soli z wody morskiej. Na jeden kilogram soli potrzeba około 24 litrów wody.
Ramla Bay –  urokliwa zatoka z najpiękniejszą plażą, jaką odwiedziliśmy na Gozo i Malcie. Jest piasek, są fale i mało ludzi. Nieopodal znajduje się Calypso Cave, jednak obecnie jest tam tylko gruzowisko. Wejście jakiś czas temu się zapadło. Ale nie ma tego złego… warto poświęcić kilka minut spaceru, aby móc spojrzeć na zatokę i plaże z innej perspektywy.

malta atrakcje
Atrakcje na Malcie

Gdzie Nurkować na Malcie

Niestety nie nurkowaliśmy na Malcie, ale nasi znajomi Sylwia oraz Paweł, którzy na co dzień nurkują, byli tam i nurkowali. Ufamy im i przekazujemy krótkie streszczenie, co warto:

Watercolours Dive Centre – w miejscowości Sliema na Malcie (Sliema Aquatic Sports Club, Tower Road, Sliema, Malta) – osobiście nie polecamy – w wodzie nie ma czego oglądać, życia prawie nie ma, właściciel nastawiony na kasę, zero zainteresowania klientem, drogo, sami nie wychodzą z inicjatywą, gdzie i co warto zobaczyć.

Moby Dives na Gozo – to centrum polecamy bardzo, przesympatyczni ludzie, rodzinna atmosfera, umieli doradzić i polecić coś fajnego, nurkowaliśmy tam w następujących miejscach:

Raz il Hobz z wielkim pinaklem, który opływa się wokół powoli się wynurzając, kolorowo, bogate życie.
Blue Hole przy Azzure Window oraz samo nurkowanie pod Azzure Window – niesamowite wrażenie, wejście i wyjście z wody dość trudne i męczące, ale warto.
Karwela Wreck – wrak znajdujący się na głębokości około 40 m, duży, bardzo dobrze zachowany. Co prawda akurat morze było dość wzburzone i wejście oraz wyjście z wody wiązało się z niesamowitym wysiłkiem – wejście skok ze skały, a wyjście po drabince – i mnie przykładowo nieźle poobijało zanim udało mi się wspiąć na drabinkę wychodząc z wody, ale warto było.
Ghasri, Gozo – Cathedral Cave – niesamowita jaskinia z poduszką powietrzną i krystalicznie lazurową wodą, tylko zejście i wejście trochę trudne, bo albo skok ze sporej wysokości, albo zejście po wysokiej drabinie.

Malta

Namiot na Malcie

Na Malcie i Gozo spędziliśmy w sumie 4 noce i za każdym razem spaliśmy na dziko. Nikt nam z tego powodu nie robił problemów, jednak musimy pamiętać, że obie wyspy nie są specjalnie duże. Znalezienie miejsca szczególnie w okolicach Valetty było kłopotliwe. Najpiękniejszy nocleg mieliśmy na Gozo, tuż przy Azure Window, na plaży po lewej stronie patrząc od parkingu 🙂 Warto również pamiętać, że podłoże jest głownie skaliste, dlatego nie nawojujemy ze śledziami.

Ramla Bay Malta

Obserwuj nas i bądź z nami na bieżąco!

Drogi Czytelniku,

Mamy nadzieję, że udało Ci się odnaleźć na blogu wszystkie niezbędne informacje i zaplanować swój urlop. Będziemy wdzięczni za skromny napiwek wrzucony do blogowej skarbonki lub wsparcie naszych działań poprzez zakupy w naszym małym górskim sklepie. Dziękujemy serdecznie i do zobaczenia na szlaku 🙂