Wyspa Arran,  Goatfell 874 m

Wyspa Arran, z uwagi na swoją lokalizację oraz renomę, jest świetnym pomysłem na pierwszą wycieczkę po Szkocji. Bardzo często powtarza się, że jest to Szkocja w miniaturze, co ma oczywiście spore odzwierciedlenie w krajobrazie. Są piękne widoki, morze, góry i… niestety meszki. Choć zapewne autorom porównania bardziej chodziło o fakt, że wyspę można podzielić na przysłowiowe highlands, czyli północną, górską część wyspy oraz na lowlands, gdzie jest już relatywnie płasko. Jest tu pięknie, spokojnie i jeśli tylko pogoda dopisze, będzie to świetnie spędzony czas. Dla osób mających słabość do Szkocji odsyłamy do naszych pozostałych wpisów min Wyspa Skye czy Ben Nevis.

Szukając gór w Szkocji, przeważnie przewija się mapę do góry, ku jej północnym obszarom, a tutaj taka niespodzianka! Wyspa Arran jest zlokalizowana raptem 60 km na południowy zachód od Glasgow i zwana jest w języku gaelickim jako Eilean Arainn. Większość jej mieszkańców, a jest ich tutaj ponad 5000, zamieszkuje miasteczka na wybrzeżu, sprawiając że centralna część wyspy jest wręcz bezludna. Wyspa słynie jeszcze z jednej rzeczy. Bo jeśli Szkocja to i whisky. Jeszcze na początku XIX wieku, na wyspie znajdowało się ponad 50 destylarni, głównie nielegalnych. Produkowany w nich destylat zaopatrywał przede wszystkim lokalny rynek. Jednak niektóre wyroby zyskały miano jednych z najlepszych w owym czasie, plasując się tuż obok słynnej „Glen Livet”. Obecnie jedyną gorzelnią na wyspie, a do tego pierwszą legalną od ponad 150 lat, jest Arran Distillery, założona w roku 1995.

szkocja góry

Jak Dojechać na Wyspę Arran

Dotarcie na wyspę jest bardzo proste. Kluczem będzie dojazd do miasteczka Ardrossan, skąd odpływają promy na wyspę. Najwygodniej będzie wybrać podróż pociągiem. Z Glasgow kursy odbywają się średnio co pół godziny, podróż trwa 46 min i kosztuje 7,40 £. Z lotniska Prestwick jest nieco taniej, ale z przesiadką i podróżujemy o kilka minut dłużej. Szczegóły możemy sprawdzić na stronie szkockich kolei. Wysiadamy na końcowej stacji „Ardrossan Harbour” i mamy do przejścia dosłownie kilka kroków, aby znaleźć się w terminalu portowym. Bilety możemy kupić online lub właśnie tutaj. Interesuje nas prom do miasteczka Brodick. Cena biletu w dwie strony wynosi 7,50 £, a podróż trwa 50 minut. Pod poniższym linkiem, w bardzo przejrzysty sposób zostało skomponowane i przedstawione połączenie Glasgow – Brodick. Proszę się tylko upewnić, czy spoglądacie na letni, czy też zimowy rozkład.

Wyspa Arran

Wyspa Arran Trekking na Goatfell

Dystans: 21,5 km, Czas: 7h 34 min, Przewyższenie: 1094 m, Trasa na mapie: tutaj

Postanowiliśmy zrobić pętlę wokół wyspy, wchodząc na jej najwyższy punkt, czyli szczyt Goatfell, mierzący 874 m. W miasteczku Brodick jest średniej wielkości market oraz informacja turystyczna (ok 200 m od portu). Można tutaj kupić za kilka funtów książeczkę „Walks, Isle of Arran” oraz mapy. Miasteczko opuściliśmy w kierunku północnym, w stronę Glen Rosa Campsite, które minęliśmy po niespełna 4 km. Z uwagi na fakt, że przybyliśmy do miasteczka dość późno, zdecydowaliśmy się na nocleg nieopodal, bardziej w górę doliny, w miejscu zaznaczonym na mapie. Znaleźliśmy przyjemne miejsce na noc, przy zakolu rzeczki. Pomimo bieżącej i świeżej wody w strumieniach, w Szkocji zawsze lepiej jest ją przegotować lub używać tabletek odkażających, z uwagi na liczne krążące po okolicy owce.

Szkocja góry

Trekking na Goatfell nie jest skomplikowany, ani nie nastręcza większych trudności, ba nawet nawigowanie jest relatywnie proste. Dalsza część wędrówki wiedzie doliną, wzdłuż dobrze wydeptanej ścieżki, aż na przełęcz, gdzie skręcamy w prawo. Jeśli tylko aura dopisze, widoki stąd są bardzo atrakcyjne. Od szczytu dzieli nas maksymalnie godzina. Szkockie góry może nie są wysokie, ale pamiętajmy, że przeważnie wychodzimy z poziomu morza. W tym przypadku mamy do pokonania ponad 1000 metrów przewyższenia – sporo dla kolan. Ze szczytu schodzimy ścieżką kierując się na wschód. Możemy urozmaicić nasz powrót do Brodick, okraszając go wizytą w ogrodach oraz na samym zamku Brodick Castle. Na wyspie jest jeszcze jeden zamek, w Lochranzie, ale raczej nie robi większego wrażenia.

Całość trasy wynosi odrobinę ponad 21 km, a midges, czyli wspomniane wcześniej meszki cięły niemiłosiernie, dlatego jednogłośnie stwierdziliśmy, że pierwszą rzeczą, którą zrobimy po powrocie do Glasgow, będzie zakup moskitier na dalszą część wyjazdu. Polecamy „meszkowe” prognozy oraz stronę na której znajdziecie mapę wraz z opisanymi szlakami. Jeżeli ktoś będzie szukał noclegów, to również znajdzie tutaj istotne informacje.

Wyspa Arran

Obserwuj nas i bądź z nami na bieżąco!

Drogi Czytelniku,

Mamy nadzieję, że udało Ci się odnaleźć na blogu wszystkie niezbędne informacje i zaplanować swój urlop. Będziemy wdzięczni za skromny napiwek wrzucony do blogowej skarbonki lub wsparcie naszych działań poprzez zakupy w naszym małym górskim sklepie. Dziękujemy serdecznie i do zobaczenia na szlaku 🙂